LEKSYKON LOTNIKÓW LUBELSZCZYZNY
Nasz kolega, nestor lubelskich dziennikarzy redaktor Tadeusz Chwałczyk wydał kolejną książkę poświęconą lotnictwu. Jest to drugi tom „Leksykonu lotników Lubelszczyzny”. W pierwszym zaprezentował biogramy 500 osób spod znaku biało czerwonej szachownicy.
Drugi tom zawiera 263 biogramy nie tylko pilotów, ale także ludzi innych profesji ściśle związanych z szeroko rozumianym lotnictwem. Bo, jak pisze autor we wstępie, w tej dość pojemnej nazwie mieszczą się także nawigatorzy, strzelcy pokładowi, mechanicy, radiooperatorzy, ale też konstruktorzy i technologowie budowy samolotów, śmigłowców, szybowców, stewardessy, czy też personel obsługi lotnisk, służby ochrony meteorologicznej i kontroli ruchu lotniczego. W obecnym tomie znalazły się też nazwiska kilku obcokrajowców związanych z naszym regionem.
„Do lotników Lubelszczyzny zaliczyłem też kilku obcokrajowców, mających albo polskie korzenie – jak amerykański pilot płk Francis Gabreski czy producent śmigłowców w USA inż. Frank Piasecki, albo też legitymującymi się innymi związanymi z Lubelszczyzną osiągnięciami, jak brytyjski pilot kpt. Edward Harrod, który nocnym lądowaniem Dakotą pod wsią Matczyn zainaugurował podczas wojny operację Mosty czy radziecki konstruktor dr inż. Michaił Mil, którego prototypowy śmigłowiec Mi-2 po raz pierwszy w historii ZSRR produkowany był seryjnie… za granicą, czyli Made in Poland, a dokładniej w Świdniku na Lubelszczyźnie”, czytamy we wstępie.
W leksykonie znalazł się też, zauważmy, biogram pochodzącej z Lubelszczyzny stewardessy Barbary Maciejczyk, która zginęła w kwietniu 2010 r. w katastrofie prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem. Redaktor Tadeusz Karol Chwałczyk, przypomnijmy, od najmłodszych lat pasjonował się lotnictwem, zdobywając z czasem uprawnienia pilota szybowcowego i samolotowego. Dziennikarz, publicysta - prasowy, radiowy i telewizyjny - fotoreporter, operator kamery od 1966 r. do przejścia na emeryturę pracował w Polskim Radio Lublin; był też pierwszym kierownikiem redakcji programów telewizyjnych w Lublinie. Od 1950 r. współpracował z tygodnikiem „Skrzydlata Polska”, miesięcznikiem „Aerokluby”, „Przeglądem Lotniczym”.
Jest autorem 11 książek o tematyce lotniczej: „Bieszczadzkie szybowiska”, „Podlaskie skrzydła”, „Skrzydła Lubelszczyzny”, „Samoloty PWS” (współautor), „Skrzydła na nartach”, „Medalowe wzloty” (o gen. pil. Tadeuszu Górze, pierwszym w świecie pilocie wyróżnionym Medalem Lilienthala), „Ochota na latanie”, „Siadanie z wiatrem”, „Leksykon lotników Lubelszczyzny t. 1 i 2”, „Przelotne spojrzenia”.
Piewca polskich skrzydeł nie odłożył pióra. Przygotowuje sfabularyzowaną opowieść o operacjach nocnych lądowań samolotów alianckich w okupowanej Polsce zatytułowaną „Nocne MOSTY” oraz leksykon 100 polskich lotniczek pod przewrotnym tytułem „Tam, gdzie diabeł nie może”....
Tadeusz Chwałczyk za pracę w Radiu Lublin oraz publicystyczną o tematyce lotniczej otrzymał wiele odznaczeń i wyróżnień państwowych, samorządowych i wojskowych, w tym jako pierwszy z grona lubelskich dziennikarzy, za stworzenie i efektywne kierowanie jedynym w województwie lubelskim Amatorskim Klubem Filmowym ROTOR-FILM w Świdniku, uhonorowany został tytułem Bene Meritus Terrae Lublinensi (Szczególnie Zasłużony Ziemi Lubelskiej).
Drugi tom „Leksykonu lotników Lubelszczyzny” został starannie wydany przez lubelską oficynę Polihymnia.
.